Swedish Tin

Publicerat klockan: 10:11:56 den 2012-02-04



Jag fick värsta aha-upplevelsen vid frukostbordet imorse. Pappa och jag satt djupt nersjunkna med näsan i varsin tidning; han i DN och jag i A Perfect Guide, som helgen till ära gjort ett helt nummer ägnad åt Svenskt Tenn. Chefredaktören Hugo Rehnberg fick frågan om vilka sidor man inte får missa. Normalt sett brukar han säga några sidor som faktiskt är bra, men den här gången påstod han att man bör läsa hela tidningen, från första till sista sidan. Så jag tänkte, jag får väl göra det då.

Ju fler gånger jag vände blad, desto mer och mer spärrades mina ögon upp. Jag tänkte, är inte detta väldigt likt...? Kan det vara...?

Jopp, personen jag kom att tänka på var min mormor. Min älskade, underbara mormor som tyvärr inte finns längre. När jag gluttade igenom sidorna såg jag likheterna med hennes hem. Prylar, möbler, stilen... allt påminde helt enkelt väldigt mycket om henne. Men jag läste även att Estrid Ericson (Svenskt Tenns grundare) vägrade att ett hem enbart skulle bestå av pryttlar från Svenskt Tenn, utan att det skulle blandas med möbler från tidigare och andra privata saker, för att det skulle bli personligt och eget.

Lite den känslan fick jag, som om jag satt under ett träd och fick ett äpple i huvudet, när jag läste och kom att tänka på mormor. När hon gick bort behöll jag (bland mååånga andra grejer) en väska. Och nu när jag bläddrar i tidningen inser jag att, just det - den är från Svenskt Tenn. Who would have thought?

Aldrig tidigare har jag tänkt nämnvärt på märket, men med denna insikt in my hands tror jag att jag helt plötsligt tycker väldigt mycket om Svenskt Tenn...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0