Min första Gardasil-spruta

Publicerat klockan: 11:36:19 den 2011-08-16


Idag ska jag ta min första Gardasil-spruta. Det är ett vaccin mot livmoderhalscancer, något som orsakas av ett virus som smittar vid sexuell kontakt. Oftast läker denna typen av infektion av sig själv, men inte alltid. Ofta kan detta ta ganska lång tid, typ 10-20. De flesta som får livmoderhalscancer är mellan 30-59 år, vilket innebär att de sannorlikt smittades redan i unga år.

För att skydda sig mot livmoderhalscancer ska man göra cellprovtagning och vaccinera sig. Vaccinet heter Gardasil. Sjukt dyrt, men vad fasen, skit samma om man kan skydda sig mot cancer, inte sant? Tre sprutor tas inom loppet av 6 månader, kostar 1500:- per gång. Här kan du läsa mer och boka in en tid för sprutan.

Kom igen brudar, det är värt det!

Kommentarer
Postat av: Ida

tycker ändå det är något man borde få, helst redan i skolan samtidigt som man vaccinera sig mot polio, röda hund o what not. vem vill betala 1500 för att någon ska sticka en i armen?? (jag vill ju åtminstone få saft o kakor i utbyte mot ett stick)

2011-08-16 @ 23:53:30
URL: http://londorama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0