År 2010 reste jag lite

Publicerat klockan: 18:09:19 den 2010-12-29



Thailand - Khao Lak, Phuket
Vilka jävla veckor. Vi red på elefanter och vattenbufflar, gick i djungeln, låg på paradisöar med kritvit klibbig sand och kristallklart turkost hav. Jag fick thai massage och knäckte i princip alla ben i kroppen, manikyr och pedikyr, shopping, åkte guppiga båtar, träffade landets invånare och turister, fick komplimanger till både höger och vänster, prickikorviga ben (loppbett), blev grinig av p-piller, njöt i solen, läste ut 3 böcker, kände mig harmonisk och lugn på ett obeskrivligt underbart sätt.



Spanien - Magaluf (Mallorca)
Efter många jobbiga händelser och tragedier bestämde jag och Elin oss för att spontanboka en resa. Vi behövde komma långt bort och skämma bort oss själva och bara njuta av nuet. Efter mycket om och men boardade vi planet. När vi gick ner för trappan från planet möttes vi av kyliga vårvindar och undrade vad fan det skulle betyda. Vi åkte ju för att komma iväg till värmen och hade bara packat ner sommarkläder och bikinisar. Men det blev varmt och vi hade en jädra resa. Myyycket chill, kortspel, sol och inget bad alls, gigantiskt BCM party, spanande på barer, utflykt med fyrhjuling, otroliga utsikter, god mat och fånigt många skrattstunder.



USA - Santa Barbara, LA (CA)
Katy Perry, Justin Bieber, Miley Cyrus, B.O.B, svenska sommarhits, Ke$ha, MJ... Det ärliga med den här resan att Caroline och Jennifer bodde i Santa Barbara, så vi höll inte på att turist fasona oss, utan levde några härliga veckor i the US and A som vilka amerikanare som helst. Bortsett från att hela bunten pratade svenska. Lyxmiddag på piren, heldag med shopping på en bauta shopping centre, tokigt mycket sol och bad, strandpromenader, partaj, typisk midsommar, amerikanskt godis, mat, dryck. Jag började älska Yoghurtland, Abercrombie&Fitch och Forever 21. Lärde känna dessa människor på en helt annan nivå, det går inte att beskriva med ord.  



Sverige Road Trip - Sölvesborg, Göteborg
Jennifer gjorde en liten exklusiv sommarvisit i Stockholm, så Mathilda och jag passade på att sno henne i ett par dagar. Med krulltotten bakom ratten tävlade Jennifer och jag om vem som kunde säga "shotgun" snabbast. Vi kände oss vuxna som gjorde en road trip, körde bil, tog hand om ett hus och matinhandling själva och bestämde vad vi ville göra varje dag. Underbar frihetskänsla. Besök på en jättefin strand, släktingbesök, "utekväll" i Kristianstad. Ja insåg att riktig vänskap innbar att sitta uppkrupna i soffan, med skållhett té, ostar och vindruvor, tidningar och böcker lyssnade vi på regnet så smattade mot de tunna rutorna - knäpptysta. En kväll poppade en idé upp, "Varför inte svänga förbi Göteborg och festa på vägen hem?". Sagt och gjort. Carro mötte upp oss, vi hade förfest i lägenheten på Avenyn, klädde upp oss och kalasade på Nivå en minut till vänster.



Storbritannien - London
Ända sedan jag fyllde dubbelsiffrigt och började läsa Harry Potter böckerna skapade jag en dröm om att flytta till London. Inte planera var, när, hur. Bara göra det. Drygt 10 år senare gjorde jag det. Jag satt hemma i soffan en eftermiddag med pappa och det kliade sådär som det brukar göra i min kropp när jag behöver dra mig vidare. 5 minuter senare hade jag bokat en resa till London. Inget jobb eller boende. Första månaden var rena helvetet, men det är - händerna på bordet - den nyttigaste erfarenheten hitintills i mitt liv. Fy fan vad stolt jag är att jag klarade det. Jag bor här nu.


Efter att ha knåpat, fixat och trixat ihop det här inlägget har den där välbekanta känslan spridit sig i min kropp. Den som gör att jag får klarhet i allt, själen inuti kroppen håller på att explodera. Jag behöver dra mig vidare. Jag behöver nya platser och upplevelser.

Jag har aldrig utvecklats och växt som mycket någonsin som människa tidigare i mitt liv, som det här året. 2008 var jag en mogen tonåring, 2009 hade jag ena foten lilla-dottern-världen och den andra i självständighetsvärlden. 2010 var utvecklingens år. Basta.

Kommentarer
Postat av: Alina

Du är cool! Punkt slut!

2010-12-29 @ 21:41:37
URL: http://gretalina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0