Buddhas dilemman

Publicerat klockan: 20:33:24 den 2009-01-12
Jag nämnde som hastigast förut att jag skulle skriva lite av mina anteckningar från religionskunskapslektionen här i bloggen idag! Så nu kör vi!
Lektionen idag var så himla intressant, den fick mig verkligen att fundera. Över livet jag lever, andras liv, mål, olika slags medvetenhet... jag kommer faktiskt inte ihåg sist jag blev så tagen av en lektion! Spännandeoch intressant sådan som verkligen satte igång tankeverksamheten!
Här kommer ett litet utdrag av vad vi tog upp! Det är fyra punkter som innehålle två frågeställningar; den ena riktad till Buddha och den andra som en slags direktöversättning till alla vanliga människor!

BUDDHAS DILEMMAN
1) Ska Buddha bli en världslig eller andlig ledare?
- Vad ska vi bli? Ska vi förlja våra föräldrars vilja eller vår egen?

2) Hur ska Siddharta uppfostras för att bli en världslig ledare?
- Hur ska vi uppfostra våra barn, genom att överbeskydda dem eller ge dem frihet?

3) Vilket är viktigast; att leva i trygghet eller att följa sin övertygelse?
- Hur ska vi hantera våra livskriser?

4) Hur ska man leva för att finna sinnesro? I överflöd eller förkastelse? Följa den gyllene medelvägen - lagom är bäst.

                                                                                                     =
BUDDHAS SANNINGAR
... som jag kommer gå igenom nästa vecka med er!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0