Nyårlöfte: Höj självkänslan!

Publicerat klockan: 21:40:18 den 2009-01-05

Jag har lagt märke till att det mestadels är tjejer i åldern 15-25 som läser min blogg - grymt kul! Vi (jag räknar in mig själv också!) är alla i en känslig ålder då självkänslan bygger sin stomme mest av allt. Alla val vi gör får konsekvenser, varför inte göra dem med gott samvete för att vi vet att vi kommer må bra av dem också?! Jag tänker hela tiden att vi lever bara en gång. Oavsett om vi föds åter eller helt enkelt till någonting annat så lever vi bara det här livet en gång. Varför inte göra det till en sjujäkla bra gång?! Och dessutom, vi ska leva med oss själva hela livet, 24 timmar om dygnet, år efter år, så varför tjejer, VARFÖR, är det så många som inte är tillfreds med sig själva?! Det är en hemsk sanning, men så sant! Därför vill jag dra mitt lilla strå till stacken och ge er möjligheten att höja er självkänsla medan ni har chansen så att säga!


Under 2009 kommer jag då och då publicera inlägg som ska hjälpa er att bli mer nöjda med er själva och vad ni gör! Första inlägget kommer nu, hoppas ni gillar det!


Gör saker för nöjets och njutnings skull
- Vad tycker just du om att göra? När mår du som bäst. Vad gör du då?
- Gå en kurs i år! Pröva på det du aldrig trodde du skulle våga, men alltid velat göra!

Ta hand om dig själv psykiskt
- Ät regelbundet och nyttigt. Sov ordentligt.
- Träna för att hålla er i trim och må bra. Allvarligt talat, det finns alldeles för många och bra anledningar för att få er att förstå. Tänk på hur du står och går. Think tall!

Använd belöningar, undvik bestaffning
- Ha en ledig dag i veckan, en dag då du får göra precis vad du vill! När du gjort någonting bra, köp någonting till dig själv som belöning, gör någonting du verkligen gillar men inte ofta får en chans att göra.
- Den inre rösten - hur du pratar om dig själv i huvudet och inför andra. Prata positivt och bra om dig själv.
- Fokusera på att umgås med människor som får dig att må bra och situationer som med största sannorlikhet kommer vara successful och rewarding.

Skapa goda relationer - både med dig själv och andra
- Våga vara annorlunda, sätt inte för höga krav - om andra får göra fel för sig får du också få det!
- Involvera andra. Tala om för dem att du ska göra 2009 till ditt bästa år någonsin! Be dem supporta dig, ge respons och visa att de bryr sig. Tala positivt om dig själv.
- Delta. I konversationer, tävlingar - you name it! Du är viktig, nya vänner kan man få när som helst, säg hej, le, var snäll mot andra, hjälp till, ge och ta komplimanger

Ta ansvar
- Vänta inte på att andra eller en situation ska få dig att känna dig bättre. "We need to make the changes ourselves". Ta ansvar för dina handlingar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0