Lunchdiskussion

Publicerat klockan: 20:20:48 den 2008-04-08

Veckan innan påsklovet kunde man fylla i en enkät i matsalen och få ett otroligt litet äpple som tack. Enkäten handlade om hur skolmaten var, hur den kunde förbättras och så vidare. Jag fyllde totalt i två enkäter- the more the merrier! Där skrev jag bland annat att vi borde ha små salladstallrikar och grönsakerna var för sig i olika skålar, så man kan få möjligheten att blanda som man själv vill. Alla andra i klassen skrev liknande saker. På måndagen, veckan efter påsklovet (förra veckan), gick jag och vännerna in i matsalen och vad möts våra blickar av? Salladstallrikar! Salladen var för sig! I olika skålar! Helt otroligt! För första gången i mitt (skol)liv har faktiskt skolan lyssnat till eleverna! Jag blir fortfarande glad bara jag tänker på det! Jag blir så glad att de faktiskt lyssnat till oss. Inte bara gjort en enkät och that's it. De agerade. Med snabba puckar! Tack skolledningen!

Igår tog Marta och jag alldeles för mycket mat och åt den alldeles för snabbt. Efteråt mådde vi väldigt illa, så därför bestämde vi oss för att vi inte göra om det. Och att peppa och puscha varandra till att äta bättre! Bra va?!
Första dagen, idag, gick förvånansvärt bra! Vi och vännerna pratade, åt långsamt och verkligen njöt av maten. Ofta kan man bara stoppa maten i munnen utan att tänka på det. Så idag var vi, konstigt som det låter, medvetna om vad vi åt. Och det fungerade ju som sagt!

Och det var väl det samtalet handlade om till större delen av dagen. Hur äter man rätt? Här kommer lite punkter på vad vi kom fram till:

  • Var medveten om när du stoppar maten i munnen. 
  • Njut.
  • Umgås med trevligt sällskap.
  • Tugga långsamt (jag menar inte slow motion!).
  • Ta små tuggor.

Med detta menar jag inte på att ni ska överdriva allting. Till exempel tugga superlångsamt, ta väldigt lite mat på tallriken, äta en majsbit i taget och så vidare. Utan om ni, som jag, ofta bara slänger i er maten utan att tänka på det och ofta mår illa efteråt, är detta några små tips ni kan använda er av. Lycka till! 

image206

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0