En annorlunda Chanel-upplevelse

Publicerat klockan: 19:45:14 den 2008-10-14

Hur blir hon behandlad i en affär tro?

Har köpt lite sminkprodukter från Chanel idag. Lite konfunderad blev jag allt. Jag tänker på hur jag blev behandlad. Sist jag var där var expediten nästan lite dryg mot mig, och idag, när det var samma tjej som servade mig, fick jag världens lyxbehandling. Hon skickade med massa prover och var en perfekt expedit!

Kom att tänka på hur det kan komma sig att hon behandlade mig så annorlunda. Hade hon kanske bara hade en dålig dag förra gången, okej. Men så kom jag att tänka på: klädsel. Sist jag var där hade jag en typisk tonårsoutfit på mig; jeans, Converse och jacka från Gina Tricot. Idag hade jag svart kappa, svarta kostymbyxot och en vacker lila halsduk. Kan det vara så att man blir annorlunda behandlad på grund av vad man har på sig? Denna gång kanske hon tog mig för en rik karriärskvinna och tänkte därför att jag hade tillräckligt med pengar för att kunna köpa produkter av henne. Kunde jag inte det gången innan? Regelbrott, säger jag, men faktum är att vad som hände mig inte alls är ovanligt. På mitt jobb är detta beteende totalförbjudet, rent ut sagt portat, och det är jag glad för. Börjar någon följer andra efter.
Vad tycker ni? Har ni blivit orättvist behandlade av en säljare någon gång? Berätta!

En sak är i alla fall säker: var klar med vad du sätter på dig på morgonen, det är hur du visar dig inför världen. Människor du går förbi på gatan dömer dig efter just utseende och klädsel. Det är vad man ser från början. Känner man inte en person är det väl klart som korvspad att man tittar på hur personen ser ut, framför allt genom kläderna. Palestinasjal, Converse, nördbågar, Fjällrävenjacka, Canada Goose jacka, hårt sminkad kille, svarta kläder, nitar, pärlor, skinnjacka, mjukiskläder, NY keps... listan är oändlig! Kläder kan utsökt få en att tänka på olika steriotyper. Vilka finns det egentligen?

Kommentarer
Postat av: Matilda

Åh vad har du köpt :)? Ja ibland bedömer man människor för snabbt och då oftast efter klädsel. Jag har hört om en historia om en man som var superrik och han tog på sig det fulaste, slafsigaste man någonsin kan ha på sig och gick till nk, han kollade på en kristallkrona och frågade efter att få kolla lite närmare på den. Det fick han inte till en början men efetr ett tag fick han det mot expiditens vilja. Då när han höll i den släppte han den rakt ner på golvet så den gick sönder och la sedan ljuskronans motsvarande pengar på disken. Undra om han hade blivit lika behandlad om han klätt sig annorluna?

2008-10-14 @ 21:00:51
URL: http://www.matilda-tilda.bloggspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0