Inspire me - Colin Firth

Publicerat klockan: 12:17:29 den 2011-02-04

Colin Firth Actor Colin Firth arrives at the 63rd Annual Directors Guild Of America Awards held at the Grand Ballroom at Hollywood & Highland on January 29, 2011 in Hollywood, California.
Jag som jobbar mycket med att hitta rätt kostymer till kunder, dör ju lite av den här bilden. Bild på hur en perfekt kostym ska sitta!

Jag ser inte Colin Firth som någon superhunk, som man dreglar över att bara titta på. Ja menar, kom igen, snubben är 50 bast, har fru och tre barn. Nej, det som jag faller för är hans personlighet, tolkningarna av karaktärerna, karriären och hans attityd. Han är inte en sån som kutar omkring på kändisfester och kindpussas och gör dumma saker. Han är en familjefar som är en grym skådespelare och står dessutom med båda fötterna stadigt på jorden. Inspire me, yeah.

Kerstin Gezelius skrev i DN Kultur om Colin Firth idag, 040211:
- Jag kan inte föra mig bland folk, men jag vet vem jag är ("Stolthet och Fördom"). Jag har en tröja med en stickad älg och en slips med snögubbar på men jag vet vem jag är ("Bridget Jones dagbok"). Jag vet att hela huset tror att vi ligger med varandra men jag vet vad jag gör, jag målar en tavla och jag är inte skyldig att förklara mig för någon ("Flicka med pärlörhänge"). Jag är en inbjuden voyeur och dålig på att leva, men jag vet vem jag är ("En enda man"). Jag stammar och framstår som efterbliven, men jag vet vem jag är ("The King's Speech".)

- Det går inte att utplåna Mr Darcy. "Stolthet och Fördom" är långt ifrån hans bästa verk, men det var den första rollen som matchade just hans skådespelartemprament och moral. Darcy-karaktären höll ihop det flytande hos Firth och gav honom oväntad inre styrka. Det har också, nu femton år senare, gett honom tre hundra grupper på Facebook med namn som "I suffer from the Mr Darcy syndrome and it has fucked up my love life" eller "Jane Austen should be executed for inventing Mr Darcy"


Colin Firth bästa filmer: Stolthet och Fördom, På Spaning med Bridget Jones, Mamma Mia, Flicka med Pärlörhänge, En Enda Man. Med sina 12 Oscarsnomineringar och efter att ha sett trailern är jag bombsäker på att The King's Speech utan några problem kvalar in som en av mina favoritfilmer.


Kommentarer
Postat av: Carmen

han e så jäkla snyg!

2011-02-04 @ 17:15:46
URL: http://carmendeleaumelby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0