Vad då kommunikationsstress?!

Publicerat klockan: 23:07:14 den 2008-09-30

Med mobilen i högsta hugg!



Ja, ni kanske undrar - vad i helskotta menar jag med det här?! Jo, det är enkelt. Jag tänka tipsa och trixa lite i detta inlägg. Som ni vet så lever samtiliga av oss under 2000- talets era, i den så kallade it-åldern. Vad innebär det då? Jo, i princip allt vi gör idag kretsar kring it-tekniken. Du sms:ar, samtidigt som du har uppe flera konversationer på msn, pratar i telefon, knapprar på tangentbordet. Någon meter ifrån dig är TV: n påslagen och radion hörs i bakgrunden. Känner du igen dig? Knappast helt otroligt. Men tänkt, det är ju helt sjukt egentligen; tänk dig att du gör om alla "tekniker" till verkliga personer - datan, mobilen, telefonen, TV:n, radion... och att föra en konversation med alla - SAMTIDIGT! Det är ju helt sinnesjukt om ni tänker efter lite! Dock inte helt ovanligt! Jag kan erkänna att jag använt alla dessa funktioner jag nämnt, bara idag! Därför vill jag ge alla er (och mig själv!) några tips på hur man minskar kommunikationsstressen! Here goes:
* Läs dina e-mail vid fasta tider
Om du sätter några fasta tider att hålla dig efter och ingenting annat minskar du därmed risken för att kolla igenom onödiga mail. Gör även detta med datorn, sätt upp tider, så slipper du slösa massa tid på att googla bilder på kändisar!
* Våga lämna mobilen hemma
Jag vet inte hur många gånger per dag mina lärare säger åt klasskamraterna att lägga ifrån/ stänga av/ ta bort mobilen. Gör så få saker du bara kan samtidigt! Har du lektion, koncertrera dig på den och ingenting annat, jobbar du: jobba!
* Tala om när du vill bli nådd
Genom att sätta upp fasta tider då du vill bli nådd minskar du risken för att bli störd vid olämpliga tider. Jag har till exempel alltid min mobil på ljudlöst i skolan. Dels för att jag inte vill bli störd och dels för att det är så fruktansvärt pinsamt när ringsignalen dånar genom klassrummet och alla stirrar dömande!
* Egen tid
Sätt en tid! Efter klockan 22:00 ska alla apparater vara avstänga! Läs en bok, duscha, ät lite kvällsmål - det är din tid du då ska kunna varva ner för att hinna med John Blunds nattåg.
* En sak i sänder, en sak i taget
Som jag nämnde i den allmänna texten: gör inte tusen saker samtidigt! Läs dina mail, chatta sedan med folk på msn, skicka sedan ett sms... Då blir du dessutom gladare och kan fokusera mer på personen du ägnar tid åt!
* Sänd ej info till folk som ej behöver den
"Vet du vad x just sa?!". Nämn inte saker som inte gynner personen i fråga - då sprider du bara kommunikationsstressen!
* Prioritera
Precis som det låter. Har du ett viktigt prov imorgon, gör det först, sedan kan du kolla på din favorit TV-serie.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0